
Den senaste tiden har styrelsen arbetat med att säkra viktiga funktioner som vatten, avlopp och hamn efter en tuff vinter. Samtidigt ser vi över kostnader, förbättrar driften och förbereder oss för nya krav – där allas engagemang kommer att spela en viktig roll framöver.
Här följer information om vad som hänt i byn under vintern, och vad som planeras framöver.
DRICKSVATTEN:
Under mars kontrollerades samtliga husventiler i byn. Detta skedde då vattenförbrukningen låg över acceptabel nivå. Samtliga ventilnycklar som var trasiga blev utbytta. Efter denna kontroll har vi haft en låg förbrukning av dricksvatten.
Kontrollera alltid era husventiler när de stängs och öppnas under vintertid. Om ni har frågor kontakta styrelsen via mail (info@skarlinge.se) eller telefon 070-952 70 09.
Vårt dricksvatten uppfyller nu de strängare gränsvärden som Livsmedelsverket satt. Vi bedömer att vattnet är av god kvalitet med mycket låg mikrobiologisk aktivitet.
För att minska risken av att få in bakterier i systemet så vidtages följande: Vid byte av husventiler ska spolning ske via den fastighet där det skett i en timme vilket motsvarar cirka 2 kubikmeter. Detta innebär att vi måste få tillträde till fastighetens vattenutkastare.
För att förhindra att föroreningar kommer in i systemet måste vi sträva efter att ha ett övertryck i våra vattenledningar. Detta innebär ju problem under sommartid då vattnet normalt inte räcker till. Vattenproduktionen är i dagsläget ställd på maxnivå. Vi uppmanar därför alla att vara sparsamma med vattnet, särskilt sommartid.
VAKUUM / TOALETTER:
Årets stränga vinter har medfört att tjälen trängt långt ned i marken och orsakat förfrysning i våra vakuumledningar. Isproppar i ledningarna är svåra att åtgärda då det oftast sker en återfrysning efter det att spolning utförts. Många hushåll blev drabbade av dessa proppar och först i april skedde en upptining i ledningarna.
De hus på Tussilagovägen som är anslutna till station 1 (slinga 1) har haft problem vintertid under flera år kommer att anslutas till en ny slinga som ej blir känslig för kyla. Arbetet beräknas bli klart i början av maj.
Hanteringen av slam från våra toaletter är mycket kostsam för föreningen. Vi har startat ett projekt för att se över olika möjligheter för få miljömässigt och ekonomiskt bra alternativ för denna hantering. Allt i samarbete med VA-rådgivare och kommunen.
Vårt slam är en bra råvara för vidareförädling till gödsel av åkrar. Det kan nämnas att Södertörns Renhållning normalt kör slammet till Nynäshamns reningsverk. En viss mängd av vårt slam har gått till Igelsta Gård i Ösmo för uppbearbetning på kommunens inrådan. Vi har kontaktat Igelsta gård där de bedömer att den råvara vi levererade är av bra kvalitet (låg vattenhalt och inga kemiska föroreningar).
TÖMNING AV TOATANKARNA:
Vi har nu ett avtal med SRV gällande tömning av våra slamtankar enligt följande:
Lågsäsong (V 38-18): Varannan torsdag.
Högsäsong (V19-37): Varje onsdag.
SOPHANTERING:
Vår hantering av hushållssopor och matavfall är också mycket kostsam för föreningen. Även här kommer vi att se över miljö och kostnader.
Vi måste bli bättre på att särskilja hushållssopor och matavfall – och alla medlemmar måste ta sitt ansvar! Kartonger och sopsäckar hör inte hemma här.
Till årsskiftet kommer nya lagkrav som innebär att samtliga hushåll ska sköta källsorteringen. Detta innebär att föreningen måste göra en översyn av denna hantering.
VÄGAR:
Diket mellan Liljekonvaljvägen och Tussilagovägen har ständiga problem med översvämning , vilket medför att vägen sjunker. Den gamla vägtrumman är trasig och ligger ovanför diket och byts därför ut mot en ny trumma i anslutning till diket för att ge en bra avrinning.
BYGGNADER:
I vår och sommar kommer vi att behöva hjälp av medlemmar för att rusta flera gemensamma byggnader. Mer information kommer inom kort, med detaljer om vad som behöver göras.
HAMN:
Vintern har gått hårt åt Fållnäsvikens bryggor. Vår samfällighet, tillsammans med flertalet andra samfälligheter i viken, har fått bryggskador på grund av lågvatten, islossning och storm.
Plan för iordningställande av våra bryggor efter vintern:
Norra hamnen
💠 Brygga 0 är förankrad igen efter att förtöjningen mot land lossnat.
💠 Brygga 1 är satt i malpåse sedan flera år och ingen åtgärd är planerad för säsongen.
💠 Brygga 2 är förankrad med nya bergsöglor.
Södra hamnen
💠 Servicebryggan är uppriktad (kan behövas en finjustering).
💠 Brygga 4 har fått en ny kätting, då den gamla brustit.
💠 För åtgärder av brygga 5 och 6 är företaget Sjömaskiner kontaktat, för att lyfta upp båda landgångarna och justera bryggorna. Åtgärderna är inplanerade under vecka 17.
💠 Dykare kommer att kontaktas under våren, för kontroll av bryggornas infästningar till bottenförankringarna.
💠 Sjösättning med kranbil kommer att ske den 16:e maj kl 9.00.
/Hälsningar från styrelsen i Skärlinge samfällighet